Aktualności / Ciekawostki


Za niski garaż?
Na pewno większość rolników borykało się z problemem ukrycia swojego kombajnu pod dachem. Niektórzy z braku odpowiednich pomieszczeń okrywają swoje maszyny plandekami i parkują je pod "chmurką". Jednakże takie powierzchowne rozwiązanie nie rozwiązuje problemu wilgoci i zacinającego zewsząd deszczu. Często taka plandeka zostaje porwana przez silny wiatr i wtedy już nic nie chroni naszej maszyny przed czynnikami atmosferycznymi. Ciekawym rozwiązaniem mogą pochwalić się rolnicy ze wsi Brzeziny w gminie Drawno. Swojego Bizona Z056 zmieścili do garażu dzięki zmianie oryginalnych kół na znacznie mniejsze. Ta czasowa transplantacja pozwala obniżyć kombajn o około 10-15 cm, co jak się okazało wystarczyło, Super bez problemu wjechał do niskiego garażu. Niektórzy posiadacze kombajnów po sezonie stawiają maszyny na koziołkach, co odciąża opony i wydłuża ich żywotność.


Więcej zdjęć... _______________________________________________________________________
Polska Kronika Filmowa 1977


_______________________________________________________________________
Co oznacza litera "Z" w nazwach kombajnów Bizon?
Poszczególne maszyny rolnicze były podzielone na pewne działy zastosowań i kombajny znalazły się w dziale "Z". Podział wygląda następująco:
  • Dział C - Maszyny (rodki) energetyczne.
  • Dział U - Maszyny, narzedzia i urządzenia do uprawy roli.
  • Dział N - Maszyny, narzedzia i urządzenia do nawożenia.
  • Dział S - Maszyny, narzedzia i urządzenia do siewu i sadzenia.
  • Dział P - Maszyny, narzędzia i urządzenia do ochrony i pielęgnacji rolin.
  • Dział Z - Maszyny, narzędzia i urządzenia do zbioru ziemiopłodów.
  • Dział M - Maszyny, narzędzia i urządzenia do młócenia, czyszczenia, sortowania i suszenia.
  • Dział T - Maszyny, narzędzia i urządzenia do przenoszenia i transportu.
  • Dział H - Maszyny, narzędzia i urządzenia stosowane w hodowli.
  • Dział R - Maszyny, narzędzia i urządzenia równe.
_______________________________________________________________________ Następca Bizona
W płockiej fabryce kombajnów od roku nie produkuje się już poczciwego Bizona Rekorda Z058. W zamian od 5 lat oferowany jest kombajn New Holland TC 56, którego można uznać za następcę naszej najpopularniejszej maszyny żniwnej. Sprzedawany w kilku wersjach kombajn ma pięć klawiszy i nie jest nadmiernie naszpikowany elektroniką. Można by więc powiedzieć, że to ulepszona wersja Bizona Rekorda do zbioru zbóż z 200-400 hektarów rocznie. O inne różnice pomiędzy tymi maszynami zapytaliśmy Józefa Dębskiego, menadżera produktu z fabryki CNH w Płocku, który zna się na kombajnach jak mało kto w naszym kraju.

Sentyment do Bizonów Wielu rolników nie może przeboleć zaprzestania produkcji Bizona Rekorda, bo użytkują go do dzisiaj i są z niego zadowoleni. Józef Dębski informuje jednak, że kombajn ten nie był praktycznie modernizowany od momentu jego powstania, bo w latach 70. i 80. płocka fabryka miała odgórny nakaz, by produkować jak najwięcej, a nie zajmować się ciągłym udoskonalaniem wyrobu - pod koniec lat 80. wyjeżdżało z Płocka ok. 5,5 tys. kombajnów rocznie. Natomiast w latach 90. fabryka zaczęła mieć trudności ze sprzedażą i na modernizację brakowało pieniędzy. Nie było więc możliwości wprowadzania większych zmian, które pozwoliłyby maszynę na bieżąco ulepszać. Dlatego konstrukcja Bizona Rekorda stała się przestarzała. Powstała przecież na bazie Bizona Super projektowanego pod koniec lat 60., kiedy plony zbóż w Polsce wynosiły 2-3 tony z hektara. - Wraz z Unią weszły w życie nowe standardy w zakresie emisji spalin, hałasu, poziomu drgań na stanowisku operatora i bezpieczeństwa obsługi. Co prawda wymiana silnika i zamontowanie lepszej kabiny na Bizonie nie byłyby trudne do zrealizowania, ale eliminacja poziomu drgań wymagałaby już gruntownej przebudowy kombajnu. Sito górne i dolne pracują bowiem w Bizonie w tę samą stronę, co powoduje duże drgania na stanowisku pracy operatora, zwłaszcza przy wyjeŸdzie z łanu, gdy kombajn wymłócił masę zboża, która część tych drgań tłumiła. Ponadto np. opróżnianie chwytacza kamieni w Rekordzie wymaga wchodzenia pod kombajn, czego względy związane z wymogami znaku CE zabraniają. Jednym słowem musielibyśmy zbudować Bizona Rekorda niemalże od nowa. Dlatego wybór padł na kombajn TC, który nie ma wad Rekorda i nie jest też maszyną sterowaną elektronicznie, a co za tym idzie bardzo drogą - wyjaśnia przyczyny zaprzestania produkcji popularnych Bizonów Józef Dębski.

artykuł z maja 2006
zródło: rpt.pl

_______________________________________________________________________ Bizon wraca na pola
Fabryka Case New Holland w Płocku ma już ponad 50 zamówień z całej Polski, chociaż podstawowa wersja nowego Bizona kosztuje ponad 250 tys. zł.
Bizony przez lata produkowała płocka Fabryka Maszyn Żniwnych (przejęta w 1998 r. przez Case New Holland). Dwa lata temu firma usunęła ze swej oferty Bizona Rekord ze względu na jego przestarzałą konstrukcję. O wznowienie produkcji kombajnów pod marką Bizon zabiegali jednak sami pracownicy CNH.
Dzisiejszy Bizon TC 54 ma potężny, prawie 200-konny silnik, klimatyzowaną kabinę. No i nie jest już czerwony, ale żółto-niebieski. - Ale jednocześnie ma coś w sobie ze starego modelu - opowiadają pracownicy. - Nie jest tak naszpikowany elektroniką jak inne. Każdy rolnik, który do tej pory korzystał z naszego sprzętu, bez trudu odnajdzie się w nowym Bizonie.
Prawie co czwarty ciągnik kupowany w Europie pochodzi z Płocka, w sprzedaży kombajnów CNH ma blisko 40 proc. udziałów w rynku. Jego obroty w 2005 r. wyniosły 250 mln zł.

artykuł z dnia 23.05.2006
zródło: Gazeta Wyborcza
_______________________________________________________________________
1999-2001
Fabryka Maszyn Żniwnych - New Holland BIZON - CNH Polska W wyniku załamania się zbytu kombajnów zbożowych, drugi co do wielkości zakład przemysłowy w Płocku tj. Fabryka Maszyn Żniwnych (do końca lat 80. ciągle rozbudowywana) uległa restrukturyzacji. Znaczną część majątku sprzedano dla drobnych wytwórców i hurtowni, pozostałą część wnosząc jako "aport" - utworzono w oparciu o kapitał zagraniczny przedsiębiorstwo "NEW HOLLAND BIZON" Sp. z o.o.
_______________________________________________________________________
50 LAT PRODUKCJI KOMBAJNÓW ZBOŻOWYCH W POLSCE
W roku 2004 minęło pół wieku od momentu rozpoczęcia w naszym kraju produkcji kombajnów zbożowych. Stąd pomysł zorganizowania w roku jubileuszowym sesji naukowej „50 lat produkcji kombajnów zbożowych w Polsce”, która odbyła się 13 grudnia w Towarzystwie Naukowym Płockim. Nie mogło stać się to w innym miejscu, wszak fabryka produkująca kombajny powstała właśnie w Płocku i do dziś to miasto jest jedynym w Polsce, w którym wytwarza się te maszyny. Pierwszym producentem była Fabryka Maszyn Żniwnych, której następczynią stała się w 1992 r. Spółka Bizon. Sześć lat póŸniej weszła ona w struktury międzynarodowego koncernu New Holland. Wynikiem fuzji New Holland i Case IH było powstanie CNH Global i od tego czasu płocka firma nosi nazwę CNH Polska. Całą historię płockiego producenta przedstawiono w referatach wygłoszonych podczas sesji w TNP. Dr inż. Wacław Wojciechowski, w latach 1977-1982 dyrektor Fabryki Maszyn Żniwnych, omówił początki produkcji kombajnów w Polsce. Referat na temat miejsca CNH w kraju i na świecie przedstawił mgr inż. Zbigniew Pokorski, szef CNH Polska. Głos zabrał również Dyrektor IBMER w Warszawie dr hab. inż. Aleksander Szeptycki, który mówił o kierunkach rozwoju przemysłu maszyn rolniczych. Całą sesję prowadziła prof. dr hab. inż. Daniela Żuk, Członek Zarządu, Przewodnicząca Sekcji Technicznej TNP. Jubileusz 50-lecia uczczono również wydaną przez TNP książką „Pięćdziesiąt lat produkcji kombajnów do zbioru zbóż w Polsce” autorstwa Wojciecha Majchrzaka, Jerzego Stefańskiego i Wacława Wojciechowskiego, której promocja odbyła się podczas sesji. Oprócz historii produkcji kombajnów, bardzo interesującą częścią tej publikacji są wspomnienia pracowników. Książkę w cenie 25 zł można nabyć m.in. w Biurze TNP oraz w Bibliotece im. Zielińskich.

artykuł z grudnia 2004
zródło: TOWARZYSTWO NAUKOWE PŁOCKIE
_______________________________________________________________________
Fabryka Maszyn Żniwnych "Agromet" (FMŻ) w Płocku otrzymała w latach 1992-94 pomoc w ramach 5 kontraktów o łącznej wartości 244.240 ECU. Kontrakty te dotyczyły prac związanych z restrukturyzacją FMŻ. W ramach tych prac, za kwotę 198.350 ECU przygotowany został plan jej restrukturyzacji. Nie został on w pełni zrealizowany. W czerwcu 1996 r. FMŻ postawiona została w stan likwidacji. Jednostką zarządzającą była Agencja Rozwoju Przemysłu SA
_______________________________________________________________________
Rok 1974
Uruchomiono przebudowaną Płocką Fabrykę Maszyn Żniwnych o wyd. 2,5 tys. sztuk kombajnów zbożowych "Bizon"
_______________________________________________________________________
Zarządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 15 września 1948 r. wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Fabryka Maszyn Żniwnych.

Organ wydający: Minister Przemysłu i Handlu
Data wydania: 15.09.1948
Data wejscia w życie: 15.12.1948
Data obowiązywania: 15.12.1948



© Copyright 2007 Bizon - Dane Techniczne
W sieci od 16 grudnia 2006 roku.
W całości wykonał: Duch